TRPELE

PISAC
Milena Depolo i Boban Skerlić
REŽIJA
Boban Skerlić
SCENOGRAF
Boban Skerlić
KOSTIMOGRAF
Tatjana Radišić
LICA
Dunja
Ivana Nikolić
Grozda
Danica Ristovski
Jagoda
Jadranka Selec
Kupina
Milena Pavlović Čučilović
Malina
Nataša Marković
Nerandža
Slađana Vlajović  više

Opis Umetnici
TRPELE
8

Umetnici


PISAC 

Milena Depolo i Boban Skerlić

REŽIJA 

Boban Skerlić

SCENOGRAF 

Boban Skerlić

KOSTIMOGRAF 

Tatjana Radišić

LICA 

Dunja 

Ivana Nikolić

Grozda 

Danica Ristovski 

Jagoda 

Jadranka Selec 

Kupina 

Milena Pavlović Čučilović 

Malina 

Nataša Marković 

Nerandža 

Slađana Vlajović 

Komad „Trpele“ nastao je na osnovu dokumentarnog materijala – autentičnih ispovesti žena-žrtava nasilja. Kao osnovno gradivo poslužili su transkripti intervjua koje je Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji obavio sa ženama koje su ubile svoje zlostavljače.

 

O NASILjU

 

Muško nasilje nad ženama je svaki čin protiv ženine volje, a koji je ugrožava psihički, fizički, seksualno ili ekonomski. Nasilnik može biti član porodice (muž, sin, otac, brat, ujak…) ili bilo koji poznati (prijatelj, poznanik, šef, kolega) ili nepoznati muškarac. Važno je znati da se nasilje može desiti svakoj ženi i da nasilje nije posledica ženinog ponašanja nego sistema patrijarhata u kome muškarci imaju moć, a nasilje nad ženama je način da oni tu moć održe. Statistike pokazuju da žrtva muškog nasilja može biti bilo koja žena, bez obzira na godine i obrazovanje, materijalnu situaciju ili nacionalnost. Nasilnici mogu biti muškarci bilo koje profesije, nivoa obrazovanja, materijalne situacije, nacionalnosti. Najčešće se nasilnici ne mogu prepoznati, jer su u svom muškom ili profesionalnom društvu prihvaćeni, pa se čestikaže: “U selu je med, a u kući jed”.

 

Statistika:

 

Svaka treća žena u Srbiji je žrtva fizičkog nasilja u porodici. Svaka druga žena u Srbiji je žrtva psihičkog nasilja, a svaka četvrta je bar jednom u životu bila izložena fizičkom nasilju u porodici. Svakog trećeg dana u crnim hronikama dnevnih novina u Srbiji izveštava se o delu koje je posledica nasilja u porodici. Policiji se u Srbiji prijavljuje samo 16,5% slučajeva nasilja u porodici. U 25% ispitanih slučajeva nasilje se ponavljalo više od 5 puta. U 18% slučajeva, sem žene, zlostavljani su i drugi članovi porodice. Čak 7.4% nasilnika koristi oružje ili oruđe kojim može da zada teške telesne povrede. U 74.8% slučajeva nasilja nad ženama nasilnik je njen sadašnji ili bivši muž, a u ostalim sl. to su očevi, majke, deca… U 37.2% slučajeva nasilnik je pod dejstvom alkohola. Od svih prijavljenih nasilničkih krivičnih dela u Evropi 25% se odnosi na zlostavljanje supruga ili partnerki.

 

(Podaci preuzeti iz istraživanja Viktimološkog društva Srbije iz : V. Nikolić-Ristanović i M. Dokmanović – Međunarodni standardi o nasilju u porodici i njihova primena na Zapadnom Balkanu, 2006. i V.Vlašković: Nasilje u porodici, 2008., Izveštaja međunarodnog društva za praćenje zanemarivanja i zlostavljanja dece, izveštaja Dečjeg fonda UN, Nacrta nacionalne strategije za prevenciju i zaštitu dece od nasilja, Gerontološkog društva Srbije)

 

© 2013 Autonomni ženski centar

 

O KOMADU

 

Komad „Trpele“ nastao je na osnovu dokumentarnog materijala – autentičnih ispovesti žena-žrtava nasilja. Kao osnovno gradivo poslužili su transkripti intervjua koje je Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji obavio sa ženama koje su ubile svoje zlostavljače.Ali, i pored svoje ispovedne forme, on nije pokušaj da se te priče što verodostojnije prenesu publici. Tome služe novine. Ovaj komad i ova predstava su naš, pozorišni, pogled na jedan ozbiljan društveni problem.

 

Bavljenje ovom temom dovelo nas je pred mnoge izazove. Gde ustanoviti granicu između dokumentarnog i fikcije? Koliko da ostanemo verni dokumentarnom materijalu? Kako ne biti patetičan? A kako ne biti suvo realan? Kako se izboriti sa apsurdnim postupcima naših likova? Kako da ih opravdamo? Da li da ih uopšte opravdamo? Da li sve ovo ima smisla kada nas stvarnost svakodnevno prevazilazi?

 

A mi pred našu publiku stavljamo samo jedan izazov – da shvati da se takve stvari ne dešavaju negde drugde.

 

Milena Depolo

 

O AUTORIMA

 

Milena Depolo je diplomirala dramaturgiju na FDU u Beogradu 2006. godine. Od sezone 2007./2008. radi kao dramaturg u Pozorištu Boško Buha, u kome se njen rad fokusirao na stvaralaštvo za decu i mlade, i gde je sarađivala sa pozorišnim rediteljima svih generacija. Selektor je TIBA Festivala i član boarda ASSITEJ-a Srbija.

 

Izvedene drame: „Karakteri“ (Gradsko pozorište Podgorica, 2003.), „Karma Koma“ (Dadov, 2004.), „Ko je Loret?“ (Malo pozorište Duško Radović, 2009.), „One su htele nešto sasvim drugo“ (In stage, 2009.), „Škola rokenrola“ (Boško Buha, 2011.), „Cvrčak i Mrav“ (PL Pinokio, 2011.), kao i nekoliko dramatizacija. Takođe, pisala za televiziju: „Podijum“, „Štimofonija“, „Mi smo ta ekipa“, „Ono kao ljubav“ – RTS, „Taktik“ – MTV Adria, kao i scenarije za veliki broj event-ova.

 

Dobitnica Nagrade Josip Kulundžić na FDU (2004.), Nagrade Filmskog centra Srbije, na konkursu za razvoj scenarija (2006.) i Nagrade za najbolji tekst na festivalu Pozorište Zvezdarište za komad „Cvrčak i Mrav“ (2012.).

 

Boban Skerlić je završio Fakultet dramskih umetnosti u Beogradu. Film: “Šangarepo ti ne rasteš lepo”, “Do koske” i “Top je bio vreo”. Pozorište: “Grobnica za Borisa Davidoviča” Danila Kiša u Dadovu (korežija sa Radivojem Andrićem), “Zmajovini pangalozi” Ivane Dimić i “Škola rokenrola” Milene Depolo u Pozorištu Boško Buha.

 

REČ REDITELjA

 

Kada muškarac ima pravo da bije ženu?

 

ako žena pogreši, ako je nervozan, ako popije, obavezno, ako ustaje pre šest, ako mu se hoće, ako se žena nećka, ako ga to uzbuđuje, ako je voli, ako je mrzi, ako se pravi fina, ako je prostakuša, ako mu odgovara, ako mu stavlja primedbe, ako je ravnodušna, ako mu ne pomaže, ako mu se meša u posao, ako je nerotkinja, ako je sterilan, ako žena ima očekivanja, ako žena nema razumevanja, ako je umoran, ako ima višak energije, ako ima manjak para, ako žena gleda kroz prozor, ako mu ne da, ako mu je već jednom dala, ako je ljubomoran

 

Na robiji su. A nisu lopovi, ni razbojnici. Nisu ni ubice. A, ubile su. Ubile su kada više nisu mogle ili nisu htele da trpe. Zašto su do tada trpele? Ko je za to kriv? Same su krive. Krivi su i ubijeni. Krivi su što su ih premlaćivali, ponižavali, silovali.

 

Ali, kriv sam i ja koji ovo pišem i vi koji ovo čitate, ako ni zbog čega drugog, ono zbog toga što pripadamo društvu koje smatra da žena pripada muškarcu, da svako ima pravo da radi šta hoće u svoja četiri zida, da je razvod sramota, da muškarac ne sme biti slab, niti žena sme biti slobodna. Krivi smo zato što okrećemo glavu, zato što u te stvari ne treba da se mešamo, zato što su nam male batine prihvatljive, zato što pristajemo da postoji makar jedan prihvatljiv razlog da muškarac bije ženu.

 

Boban Skerlić

 

NAGRADE NA FESTIVALIMA

 

XIX Glumačke svečanosti „Milivoje Živanović“, Požarevac

-NAGRADU PUBLIKE ZA GLUMICU VEČERI OSVOJILA DANICA RISTOVSKI

-NAGRADU STRUČNOG ŽIRIJA ZA GLUMICU VEČERI OSVOJILA SLAĐANA VLAJOVIĆ

59. Sterijino pozorje, Novi Sad

-STERIJINA NAGRADA PUBLIKE ZA NAJBOLjU PREDSTAVU

-STERIJINA NAGRADA ZA SCENSKI POKRET DODELjENA JE MARIJI MILENKOVIĆ

17. Teatar fest „Petar Kočić“, Banja Luka, BiH

-NAGRADU ZA NAJBOLjU ŽENSKU ULOGU OSVOJILE SU DANICA RISTOVSKI, MILICA ZARIĆ, NATAŠA MARKOVIĆ, PAULINA MANOV, MILENA PAVLOVIĆ ČUČILOVIĆ, SLAĐANA VLAJOVIĆJADRANKA SELEC

-PREDSTAVA OSVOJILA NAGRADU „KORAK U HRABROST“ RADIO TELEVIZIJE REPUBLIKE SRPSKE

9. Festival “Teatar u jednom dejstvu”, Mladenovac

-NAGRADA ZA NAJBOLjU PREDSTAVU

9. “Joakim Interfest”, Kragujevac

-SPECIJALNA NAGRADA ZA DRUŠTVENI ANGAŽMAN I KOLEKTIVNU IGRU

-NAGRADA PUBLIKE ZA NAJBOLjU PREDSTAVU

19. Jugoslovenski pozorišni festival “Bez prevoda”, Užice

-GLAVNA NAGRADA FESTIVALA ZA NAJBOLjU PREDSTAVU

 (Izvor: www.bdp.rs)

Preporuka

Proslavljeni glumac sa holivudskom slavom, Rade Šerbedžija, najavio je svoj tradicionalni prednovogodišnji koncert…

Beogradska publika će 15. decembra uživati u tradicionalnim božićnim pesmama, popularnim operskim arijama…

Fernando de Rohas Selestina Režija: Milan Nešković Koprodukcija JDP i Grad Tetar Budva

Dragi korisniče,

Ovaj sajt koristi kolačiće za poboljšanje korisničkog iskustva. Korišćenjem ovog sajta prihvatate korišćenje kolačića. Politika privatnosti

Prihvati